آیا بدنم به کلسیم نیاز دارد؟

ژانویه 21, 2023
سلامت بزرگسال
آیا بدنم به کلسیم نیاز دارد؟
4/5 - (1 امتیاز)


کلسیم در بدن چه نقشی دارد؟


کلسیم ماده معدنی در بدن هست که برای استحکام استخوانها و انجام برخی اعمال مغز و اعصاب و عضلات و قلب و … ضروری است.
عمده محل تجمع آن ، استخوان است و بخش کوچکی در گردش خون  وجود دارد. بدن  برای حفظ مقدار مورد نیاز در خون ، از غذایی که می خورید  استفاده می کند و اگر تغذیه کافی نباشد از استخوانها برداشت می کند.
لذا احتمال پایین بودن کلسیم خون ،در آزمایش خون، کم است مگر  آنکه بیماری جذب یا دفع کلسیم یا اختلالات هورمونی و یا اختلال در پروتئین های خون داشته باشید ، اما عدم توجه به تامین این ماده از راه تغذیه منجر به کاهش ذخایر  استخوانها خواهد شد.


میزان نیاز روزانه بدن چقدر هست؟


میزان نیاز روزانه بدن در خانمهای بالغ  ۱۸تا ۵۰ ساله؛۱۰۰۰ میلی گرم و بالای ۵۰ سال؛۱۲۰۰ میلی گرم و در آقایان بالغ ۱۸ تا ۷۰ ساله؛۱۰۰۰ میلی گرم و بالای ۷۰ سال؛۱۲۰۰ میلی گرم است.


منابع کلسیم چیست؟

دو منبع دردسترس هست ،منابع غذایی و مکمل های دارویی.
استفاده از منابع غذایی بهترین راه است، لبنیات، برخی سبزیجات دارای برگ سبز تیره مثل کلم بروکلی، بادام، ماهی ساردین، غذاهای غنی شده با کلسیم و… منابع خوبی هستند.
مکمل ها به صورتهای مختلف هستند شامل قرص، کپسول،شربت، قرص جویدنی،قرص جوشان  و با ترکیبات مختلف:کربنات کلسیم،سیترات کلسیم،…
در دسترس ترین ترکیب ، کربنات کلسیم است که جذب سخت تری هم دارد، و چون برای جذب شدن به محیط اسیدی نیاز دارد همراه غذا مصرف می شود اما فرمهای دیگر جذب راحت تری داشته و هر زمان در طول شبانه روز می توان مصرف کرد.


عوارض مکملها چیست؟


فقط در صورتی که تامین کلسیم از راه منابع غذایی برای شما مقدور نیست می توانید از مکمل های دارویی استفاده کنید. در واقع مکملها، بدلیل اختلاف نظرهایی که در خصوص عوارضش وجود دارد نمی تواند اولین انتخاب باشد _برخی معتقدند در مصرف زیاد مکمل ها و در افراد مستعد احتمال سنگ کلیه، مشکلات قلبی و تنگی عروقی افزایش می یابد_ و بهتر است با نظر پزشکتان و با بررسی میزان نیاز شما و مقدار دریافت غذایی کلسیم برایتان تجویز شود.
توجه داشته باشید که در هر وعده استفاده از کلسیم چه به صورت غذا و چه مکمل فقط ۵۰۰ میلی گرم جذب خواهد شد و البته در مکملها که رقمهای بالاتری را ذکر می کنند درصد جذبشان را باید در نظر داشت مثلا در فرم کربنات کلسیم، ۴۰ درصد کلسیم موجود در دارو جذب می شود.


رابطه ویتامین D با کلسیم چیست؟


نکته قابل توجه آن است که کمبود ویتامین D هم می تواند سبب کمبود  کلسیم شود و لذا جبران کمبود ویتامین D  ضروری است.
این ویتامین در اثر قرارگرفتن پوست در معرض آفتاب تولید می شود و از منابع غذایی مثل ماهی جذب می گردد ، اما کمبود آن بسیار شایع است که نیازمند مصرف مکمل های دارویی است.
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید
large-02-COD-86-419-g001
– نقش پوست چیست؟ پوست نقش حفاظتی برای بدن دارد، بدین ترتیب که حفظ و تنظیم  مایعات...
بیماری آلزایمر ، نوعی زوال عقل است، یک بیماری پیشرونده که با از دست دادن تدریجی حافظه...
حجامت چیست؟ حجامت عملی است که با لیوان یا وسیله ای مشابه، در روی پوست ایجاد مکش...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.