آیا برداشتن لوزه لازم هست؟

نوامبر 7, 2023
اطفال و کودکان
آیا برداشتن لوزه لازم هست؟
5/5 - (1 امتیاز)


لوزه چیست؟


پیش از آنکه به بررسی ضرورت عمل برداشتن لوزه ها بپردازیم خوب است کمی با این اعضای بدن آشنا شویم .

لو زه های کامی و لوزه سوم سیستم دفاعی در یکی از مهمترین ورودیهای بدن یعنی ناحیه حلق هستند که در دوران کودکی در ایجاد ایمنی فعالند.
لوزه ها معمولا در ۴ تا ۱۰ سالگی بیشترین نقش دفاعی خود را ایفا می کنند.


آیا لوزه ها کوچک می شوند؟


لوزه ها در یک کودک به طور نرمال از ۸ سالگی شروع به کوچک شدن می کنند. بزرگی آنها که عمدتا در سنین ۳ تا ۶ سالگی شایع هست می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.


بیماریهای شایع لوزه ها در کودکان چیست؟


عفونتهای حاد لوزه های کامی معمولا با گلو درد ،قرمزی و بزرگ شدن لوزه ها ، قرمز شدن کام و حلق و ضایعات سفید یا نقطه های قرمز در این منطقه با تب ، بدن درد ، بزرگی و دردناکی غده های لنفاوی گردن تظاهر می کند، که با درمانهای آنتی بیوتیکی و سایر درمانهای دارویی بهبود می یابند.

والدین گرامی دقت داشته باشند که عدم درمان به موقع و کامل گاهی عوارض قلبی جبران ناپذیری دارد،پس لطفا در مورد گلودرد کودک خود توجه کافی داشته باشید.
عفونتهای مزمن لوزه ها علاوه بر آنچه ممکن است در معاینه ظاهری دیده شود ممکن است با بوی بد دهان همراه باشد.
عفونت گوش و بینی و سینوس ،اختلال خواب ،اختلال تکلم و
حتی اختلال رشد می توانند ناشی از بزرگی لوزه ها باشند.


کی باید لوزه را جراحی کرد؟


بزرگی لوزه های کامی و لوزه سوم می توانند باعث اختلالاتی شوند ،البته با توجه به عوارضی که هر جراحی و بیهوشی می تواند داشته باشد و با توجه به عوارض خاص عمل برداشتن لوزه و نظر به درگیریهای عاطفی کودکان بعد از جراحی ،برای برداشتن لوزه هایی که عارضه ایجاد کرده اند هم باید شرایط و معیارهای پزشکی سنجیده شود و خیلی از اوقات با درمانهای طبی و صبر مشکلات برطرف شده و نیاز به جراحی نیست.
بزرگی لوزه های کامی می توانند با عفونتهای مکرر یا مزمن در ناحیه حلق همراه شوند که در صورت تکرار زیاد یا مقاومت به درمان طبی، شاید نیاز به جراحی لوزه باشد.
بزرگی لوزه سوم می تواند با عفونتهای بینی و سینوس همراه باشد که در صورت تکرار زیاد و مقاومت به درمان شاید نیاز به جراحی لوزه داشته باشد.
همچنین بزرگی لوزه سوم می تواند منجر به عفونت گوش شود که در صورت تکرار زیاد یا کاهش شنوایی، یا تجمع مایع در گوش خصوصا اگر منجر به کاهش شنوایی شده خصوصا اگر گذاشتن تمپانوستومی نتوانسته مشکل را برطرف کند،باید جراحی لوزه انجام شود.
اختلالات خواب، خر و پف و وقفه تنفسی موقع خواب هم می تواند به خاطر بزرگی لوزه ها باشد که در این صورت احتمالا برداشتن لوزه ها کمک کننده است.
در برخی کودکان که اختلالات رشدی دارند هم عاملی برای اختلال رشد پیدا نمی شود و فقط لوزه های بزرگ مشکل ایجاد کرده اند و برداشتن آنها کمک کننده هست.

 

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید
unnamed
علت گریه نوزادم چیست؟ برای تشخیص کولیک نوزادی ابتدا باید سایر علل رد شود .نوزادان به طور...
علل تغییر رنگ ادرار چیست؟   تغییر رنگ ادرار که به چشم دیده می شود ممکن است...
مننژیت چیست؟ مننژیت عفونت و التهاب مغز و پرده های پوشاننده آن هست. راههای ابتلا چیست؟ ابتلا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.