آیا مجرای اشکی نوزادم بسته هست؟

ژانویه 20, 2023
اطفال و کودکان
آیا مجرای اشکی نوزادم بسته هست؟
5/5 - (1 امتیاز)

مجرای اشکی چیست؟


همه ما انسانها نیازمند مرطوب بودن دائم چشمهایمان هستیم .خشکی چشمها باعث درد و احساس ناراحتی در چشمها شده و نهایتا باعث آسیب قرنیه و حتی نابینایی می شود ،پس به طور طبیعی سیستمی در چشم وجود دارد که همیشه اشک تولید می کند و این اشک از گوشه داخلی چشمها یعنی مجاور بینی توسط مجرایی جمع شده و به داخل فضای بینی تخلیه می شود. اما اگر این مجرا به خوبی باز نشده باشد و به طور کامل یا نسبی بسته باشد ،اشک از چشمها جاری می شود .

انسداد مجاری اشکی چه علامتی دارد؟


در میان در صد قابل توجهی از نوزادان مجاری اشکی که مسئول تخلیه اشک چشمها به داخل فضای بینی هست ،مسدود می باشد.اگر این مجرا انسداد نسبی داشته باشد شما اشکریزش چشم کودکتان را در مواقعی که اشک بیشتر می شود مثل وقتی در معرض باد یا سرما یا آفتاب قرار می گیرد می بینید ولی اگر انسداد مجرا کامل باشد همیشه اشکریزش بچه را خواهید دید.

درمان انسداد مجاری اشکی در نوزاد چیست؟

درمان این اختلال اکثرا فقط با مالش مجاری اشکی در کنار بینی روزی چند بار و بعد شستن چشمها ست و غالبا تا یکسالگی این مجرا باز شده و مشکل مرتفع می گردد. ولی اگر تا یکسالگی مجاری اشکی باز نشد باید چشم پزشک آن مجرا را باز کند که غالبا این اقدام در مطب و با بی حسی قابل انجام است.گاهی اوقات این ترشحات به جای اشک شفاف ،حالت چرکی و خلطی پیدا می کنند که نشانه عفونت است و نیاز است از پمادهای ضدمیکروبی مناسب به طور موضعی استفاده شود. ولی اگر ماجرا به عفونت شدیدی بیانجامد که منجر به قرمزی و درد در پوست ناحیه گوشه داخلی چشم و اطراف چشم شود یا با درد و قرمزی چشم همراه شود نیازمند درمانهای ضد میکروبی خوراکی یا تزریقی می باشد و در چنین مواردی باید بعد از بهبود عفونت برای باز کردن مجاری اشکی توسط پزشک اقدام کرد و دیگر صبر کردن جایز نیست.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید
unnamed
علت گریه نوزادم چیست؟ برای تشخیص کولیک نوزادی ابتدا باید سایر علل رد شود .نوزادان به طور...
علل تغییر رنگ ادرار چیست؟   تغییر رنگ ادرار که به چشم دیده می شود ممکن است...
مننژیت چیست؟ مننژیت عفونت و التهاب مغز و پرده های پوشاننده آن هست. راههای ابتلا چیست؟ ابتلا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.