تنبلی چشم چیست؟

دسامبر 30, 2022
اطفال و کودکان
تنبلی چشم چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

 

کنار گذاشتن یک چشم توسط بدن به دلیل عدم تشکیل تصویر واضح در آن می تواند منجر به تنبلی چشم شود.بینایی انسان در دهه اول عمر به سرعت پیشرفت می کند و کامل می شود . تجربه های بینایی در این سالها می تواند بر روی زندگی یک عمر هر فرد تأثیرگذار باشد. پس مشکلات بینایی در این دوران می تواند بر بینایی کل عمر فرد اثر سوء بگذارد.


تعریف تنبلی چشم و علت آن چیست؟


اگر چشمی به دلیل عیبهای انکساری یا به خاطر وجود کدورت در بخشی از مسیر بینایی یا به دلیل انحراف چشم نتواند تصویری با وضوح کامل روی شبکیه داشته باشد در واقع به تدریج در این دوران تکاملی به نحوی کنار گذاشته می شود و این اتفاقی هست که منجر به تنبلی چشم می گردد.


آیا غربالگری بینایی در کودکان لازم هست؟


تنبلی چشم ممکن است یک یا هر دو چشم را درگیر کند و این مشکل اغلب اوقات علامت قابل تشخیصی برای خانواده ها ندارد جز آنکه در معاینات چشم پزشکی تشخیص داده شود .

بدین جهت انجام غربالگری بینایی برای کودکان لازم است تا تنبلی چشم تشخیص داده شود و چون درمان این اختلال قبل از تکامل بینایی باید انجام گیرد لذا غربالگری زودهنگام که در ایران از ۳ تا ۶ سالگی انجام می شود ضروری است.

درمان تنبلی چشم چگونه است؟


در معاینات غربالگری اگر حدت بینایی چشمی دچار مشکل باشد ارزیابی توسط چشم پزشک ضروری است .
اگر در ارزیابیهای چشم پزشکی اختلالی که مربوط به تنبلی چشم باشد پیدا نشود مشکل بینایی به مسائل دیگری مثل اختلالات سیستم عصبی یا اختلالات روانشناختی مربوط خواهد بود و نیاز به بررسی بیشتر و درمان مورد نیاز دارد.
اما اگر مشکل تنبلی چشم تشخیص داده شود ،درمان در مرحله اول رفع عامل آن هست مثل تجویز عینک یا جراحی ها و … برای رفع کدورتهای مسیر بینایی ، و در مرحله بعد درمان شامل تقویت استفاده بدن از چشم مبتلا می باشد. این کار اکثرا با بستن چشم سالم انجام می گیرد اما گاهی عینکهای خاص برای تار کردن دید چشم سالم یاقطره چشمی برای تارکردن دید چشم سالم هم به عنوان روش جایگزین استفاده می شود.
درمان تنبلی چشم حتما باید تحت نظر پزشک باشد ،استفاده بی حد از روشهای درمانی می تواند چشم سالم را هم درگیر کند و به خاطر محرومیت طولانی، چشم سالم هم مشکل بینایی پیدا کند. پس حتما این مشکل را زیر نظر یک پزشک درمان کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید
unnamed
علت گریه نوزادم چیست؟ برای تشخیص کولیک نوزادی ابتدا باید سایر علل رد شود .نوزادان به طور...
علل تغییر رنگ ادرار چیست؟   تغییر رنگ ادرار که به چشم دیده می شود ممکن است...
مننژیت چیست؟ مننژیت عفونت و التهاب مغز و پرده های پوشاننده آن هست. راههای ابتلا چیست؟ ابتلا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.